Ga naar de inhoud

Wat is businessmodelgeneratie?

“Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.” Deze definitie van een businessmodel hanteren Alexander Osterwalder en Yves Pigneur in hun boek Business Model Generation. Het gaat uit van het principe dat het businessmodelconcept eenvoudig moet zijn, relevant en intuïtief te begrijpen, maar zonder de complexiteit van hoe ondernemingen functioneren te veel te versimpelen.

Daarom is het zogenaamde business model canvas geïntroduceerd. Dit canvas geeft op één pagina negen bouwstenen voor een bedrijf om geld te verdienen: marktsegmenten, klantrelaties, waardenpropositie, verkoopkanalen, kernactiviteiten, kernpartners, kernmiddelen, kostenstructuur, inkomstenbronnen.

 

 

Een businessmodel opstellen kan relatief snel gaan en eens het er staat, is het zeer overzichtelijk en bedrieglijk eenvoudig. Je zult echter merken dat de eerste keer dat je voor een leeg blad zit, het invullen niet zo vanzelfsprekend is.

Wat leer je in deze workshop?

Je leert wat business model generation is, hoe je een business model canvas voor jouw bedrijf kunt invullen en je krijgt begeleiding in een concrete oefening.

Voor wie?

Businessmodelgeneratie is voor iedereen die klaar is om nieuwe, innovatieve modellen van waardecreatie te leren kennen: starters, managers, consultants, ondernemers, leidinggevenden, etc…

Interactieve workshop met maximum 20 deelnemers. Elke deelnemer krijgt een attest van deelname.