Ga naar de inhoud

Wat is Design Briefing?

Om het succes van het productontwerp te vergroten, is het erg belangrijk om al bij de start goed te bepalen wat er van het ontwerp verwacht wordt. Een designbrief is een uitvoerig schriftelijk document voor een ontwerp-opdrachtstelling ontwikkeld door een vertegenwoordiger van de organisatie die verantwoordelijk is voor het ontwerp (product development manager – R&D manager) en de ontwerper.
In een designbrief worden niet enkel de technische productspecificaties beschreven, maar ook de planning en de aanpak, budgetten en doelstellingen, marktaanpak, mogelijke partners, methodes om het ontwerp te testen voor vrijgave, enz. Ook de niet tastbare productspecificaties worden in de designbrief beschreven en vastgelegd, bv. wat houdt het precies in als een product een groen imago uitstralen of gebruiksvriendelijk moet zijn. 

Wat leer je in deze workshop?

De designbrief dient de ontwerper voldoende informatie te bieden om de gewenste activiteit met succes te kunnen uitvoeren. Een goede design brief beschrijft, naast specifieke designdoelstellingen, aanwijzingen met betrekking tot de corporate identity of de merkeigenschappen en biedt ontwerpers aanknopingspunten voor mogelijke creatieve en communicatieve conceptrichtingen. Je leert wat er in een typische designbrief staat.

Voor wie?

Deze workshop is interessant voor iedereen die betrokken is bij het opstellen van designbriefs zowel als opdrachtgever of uitvoerder.

 

Interactieve workshops met maximum 20 deelnemers. Elke deelnemer krijgt een attest van deelname.