Ga naar de inhoud

Tip: korte opleiding Stakeholder Centered Innovation op 9 september en op 25 november. Leer de tool gebruiken in 2 uur.

 

User centered design in een business-to-businesscontext
User centered design heeft als doel om een product, dienst, businessmodel te ontwerpen vanuit het standpunt van de gebruiker. Door in de huid van de gebruikers te kruipen krijg je heel wat inzichten om het ontwerp beter af te stemmen op hun noden en verlangens.
Vooral in een business-to-businesscontext zijn er echter meer stakeholders die inzichten kunnen geven over hoe je product er optimaal uit ziet. In het onderzoeksproject ‘User Centered Design in Business-to-Business’ ontwikkelden de projectpartners Centexbel, Agoria, HoGent en Flanders Inshape een handige workshoptool om de waardeketen en de stakeholders van B2B-bedrijven in kaart te brengen en de stakeholders te prioriteren om later te kunnen inzetten in de ontwikkeling van nieuwe producten en/of diensten.

Van user centered design naar stakeholder centered innovation
User centered design is een specifieke discipline in het vakgebied ontwerpen. Het komt erop aan om via specifieke tools en technieken de gebruiker als inspiratiebron en als klankbord voor je ontwerpideeën te beschouwen. Afhankelijk van wat je wil te weten komen en in welke context, worden verschillende technieken ingezet.
Gebruikers zijn een grote bron van inspiratie. Ze kunnen snel ideeën aan het licht brengen en die ideeën ook bijschaven. Op die manier is het mogelijk om proactief te ontwerpen en niet alleen te denken vanuit het standpunt van het oplossen van gesignaleerde problemen.

De gebruikers van het product of dienst zijn echter niet de enige die inzichten kunnen geven om een product te ontwerpen. Ook andere stakeholders zijn bij het gebruik betrokken, omdat ze bijvoorbeeld helpen bij het gebruik (bijvoorbeeld een rolstoel) of omdat ze beslissen welk product er zal gebruikt worden (bijvoorbeeld een tante die een fiets koopt voor haar neefje).
Daarom is het essentieel om ook de inzichten in de noden en behoeften van de stakeholders mee te nemen wanneer je aan het ontwerpen bent. Dit geldt zeker in een B2B-context waar veel bedrijven deel uitmaken van een waardeketen en waar heel wat stakeholders een mening, visie of idee hebben over het product of een onderdeel van een product.

Stakeholders in B2B zijn er op verschillende niveaus: binnen het bedrijf van je klant (arbeider, onderhoudsploeg, aankoper…) en op verschillende niveaus in de hele waardeketen van je product (diverse schakels tussen jouw product en de eindgebruiker).
Om de appreciatie voor het product te verhogen (en uiteindelijk ook betere verkoopcijfers te halen) is het belangrijk rekening te houden met stakeholders wanneer je een product wil ontwerpen. Het is dus essentieel om eerst een overzicht te krijgen van de stakeholders wanneer je aan een ontwerp begint. Afhankelijk van de doelstelling van het ontwerp zal je prioriteit geven aan andere stakeholders.

‘Kruip in de huid van jouw stakeholder’: de SCIN workshop
Om het overzicht van stakeholders in kaart te brengen en te beslissen wie van die stakeholders belangrijk is voor het ontwerptraject is de SCIN-workshop ontwikkeld. Deze workshop faciliteert eigenlijk het inplannen van user centered design in het ontwerpproces en moet worden gezien als een stap die voorafgaat aan het eigenlijke ontwerpen.
De SCIN workshop dient dus enerzijds om stakeholders effectief in kaart te brengen. Anderzijds kan de SCIN workshop ook worden ingezet als een manier om collega’s en/of klanten bewust te maken en te overtuigen om stakeholders tijdens het ontwerpproces te betrekken.

Wat kun je van de SCIN workshop verwachten:
- de workshop laat toe de waardeketen te visualiseren
- de workshop brengt in kaart welke stakeholders allemaal direct en indirect bij het product (en bijhorende dienst) betrokken zijn
- de workshop laat toe om de belangrijkste stakeholders te selecteren, en dus te bepalen voor wie het prioriteit is om producten of diensten te creëren of te optimaliseren
- de workshop helpt om een plan op te stellen over hoe je de stakeholder zal betrekken tijdens een ontwerpproces
De workshop is niet bedoeld om effectief inzichten over de stakeholders te verzamelen en kan niet garanderen dat alle stakeholders in kaart worden gebracht. Dit is afhankelijk van de input van de aanwezigen op de workshop. Soms moet de workshop later in het ontwerpproces worden herhaald, wanneer meer inzichten in de waardeketen zijn verkregen.
De SCIN tool omvat een uitgebreide handleiding voor facilitators van de workshop en posters om de stakeholders visueel in kaart te brengen.

Heb je interesse in de SCIN workshop? Mail naar info@flandersinshape.be voor meer info of met een specifieke vraag.

Wij organiseren af en toe en gratis SCIN opleiding van 2 uur om de tool te leren toepassen. Wie de opleiding volgt, krijgt ook de handleiding mee. De volgende opleiding is op 25 november 2015.

Download SCIN poster 1

Download SCIN poster 2