Ga naar de inhoud

Additive Design Challenge

Additive Design Challenge

Wat wordt het beste 3D-printconcept voor een duurzame toekomst?

Plan C en partners lanceren de Additive Design Challenge. Met de Challenge dagen ze denkers, designers en doeners uit om de kracht van 3D-printen te gebruiken voor een positieve impact op mens en planeet.

3D-printen: laten we de échte meerwaarde aantonen
"Digitale productietechnieken, en 3D-printen op kop, worden vaak voorgesteld als drijvende kracht voor de volgende industriële revolutie. Dat gezegd zijnde doet een snelle google image-search op 3D-printing toch op z’n minst de wenkbrauwen fronsen. Is dit de volgende industriële revolutie?"

Duurzaam
Dat het potentieel van additive manufacturing enorm is, wist je wellicht al. Maar hoe vaak heb je gezien dat 3D-printing ten volle benut wordt om producten te maken met een positieve impact op mens en planeet?
Tot nu toe bleef dat onderbelicht in de 3D-hype. Daar wil deze Challenge verandering in brengen.

De Additive Design Challenge is een wedstrijd die ecodesign en additive manufacturing - 3D-printing in al zijn vormen - met elkaar wil kruisen. We gebruiken de technieken steeds meer voor prototypes, gepersonaliseerde spullen, in de mode, tot zelfs bij het printen van huizen. Maar hoe vaak heb je gezien dat 3D-printing ten volle benut wordt om producten te maken met een positieve impact op mens en planeet? Tot nu toe bleef dat onderbelicht in de 3D-hype. Daar wil deze Challenge verandering in brengen.

Met de Additive Design Challenge dagen we denkers, designers en doeners uit om de kracht van 3D-printen te gebruiken voor een positieve impact op mens en planeet.

Ons denkkader daarbij is de circulaire economie: een economie waarbij afval een ontwerpfout is. Of hoe we van de volgende industriële revolutie een circulaire industriële revolutie kunnen maken. De ontwerpen moeten bovendien passen in een volhoudbaar business model. Daarom gaat deze wedstrijd breder dan louter het creëren van nieuwe producten. Denk in je ontwerp ook na over de context waarin je product /dienst/systeem gebruikt wordt: productie, distributie, verkoop, terugname, hergebruik...

Coachingtraject
Het doel van de Challenge is om goede, soms prille, ideeën te helpen ontwikkelen. Doorheen de Challenge krijgen deelnemers fase per fase begeleiding van een jury en coaches. Tot echt functionerende prototypes. We bieden ontwerpers en bedrijven op die manier een stuwende 'funnel' voor productontwikkeling en toegang tot een inspirerend expertennetwerk.

Meer info