Ga naar de inhoud

BIG DATA: the next 'big' thing?

Bedrijven vragen het ons steeds vaker: 'Big data, kunnen wij er iets mee?'
We lezen wilde verhalen over bedrijven die data verzamelen over het doen en laten van medewerkers op de werkvloer met behulp van een badge die medewerkers moeten dragen en die alle handelingen registreert. (Data pioneers watching us work, Hannah Kuchler, Financial Times, 17 februari 2014)

Of wat dacht je van het bedrijf Steelcase dat sensoren in kantoormeubilair en omgeving installeert om nieuwe productieve, gezonde en inspirerende werkomgevingen te ontwikkelen. Steelcase ontdekte 9 nieuwe werkhoudingen ten  gevolge van het gebruik van nieuwe technologieën en nieuwe gedragspatronen.

steelcase zitposities

(bron: http://www.steelcase.nl/nl/kantoormeubilair/producten/stoelen/bureaustoelen/gesture)


En dichter bij huis kennen we allemaal de bedrijven Transics, Flir Systems (het voormalige Traficon) en Be-Mobile, producent van de Touring Mobilis-app die u wellicht kent van de radio-advertenties. Op basis van traffic data ontwikkelen deze bedrijven nieuwe oplossingen (producten en/of diensten).

Maar wat met andere sectoren in Vlaanderen? Tijdens een ontbijtsessie eind januari, georganiseerd door Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, probeerde Jan Cools (Be-Mobile) een veertigtal Vlaamse onderzoekers en ondernemers ervan te overtuigen dat ook zij nieuwe oplossingen kunnen ontwikkelen op basis van bestaande of nieuwe data.

Er zijn echter nog tal van uitdagingen. Maar wat als we er nu eens wel zouden in slagen om waardevolle gebruikersdata op een centrale plaats op te slaan of met elkaar te linken? Of wat als we niet alleen nieuwe, maar ook bestaande data (bestel-geschiedenis, data in CRM-systemen of klachtensystemen, …) zouden gebruiken? Wat als we de kloof zouden kunnen dichten tussen wat technologische mogelijk is om data op te slaan, te structureren en te analyseren en wat productontwikkelaars kunnen gebruiken? Wat als we erin zouden slagen gebruikersdata te visualiseren zodanig de data inzetbaar wordt in het productontwikkelingsproces?
Zouden we dan meer oplossingen aan gebruikers kunnen aanbieden die ze echt ‘willen’, in plaats van oplossingen aan te bieden om we het nu eenmaal ‘kunnen’? Zouden er dan ook bedrijven buiten de transportsector succesvol kunnen meesurfen op de golven van de big data-hype? Zonder dat het tegendeel is bewezen, gaan wij er van uit dat het antwoord op deze vragen positief is.

Toegegeven, op vandaag zijn er meer vragen dan antwoorden. Vragen waarover Flanders Inshape wil nadenken samen met partners uit het bedrijfsleven en de academische wereld. Als je wil deelnemen aan deze dialoog, dan horen wij dat graag. Mail naar info@flandersinshape.be .

Brian Legein