Ga naar de inhoud

Design thinking is springlevend

Design thinking is springlevend

De September Issue van de Harvard Business Review is gewijd aan design. Design thinking, design for action... een editie vol onderbouwde artikels van toonaangevende experten als Tim Brown, Roger Martin en Jon Kolko, om er een paar te noemen.

Design Thinking Comes of Age

In 'Design Thinking Comes of Age' stelt Jon Kolko vast dat meer en meer organisaties de principes van design toepassen in hun organisatiecultuur. Volgens hem is dit een reactie op de alsmaar grotere complexiteit van de hedendaagse technologie en business.

"There is a shift under way in large organizations, one that puts design much closer to the center of the enterprise. But the shift isn't about aesthetics. It's about applying the principles of design to the way people work."
"[...] People need interactions with technologies and other complex systems to be simple, intuitive, and pleasurable. A set of principles collectively known as design thinking - empathy with users, a discipline of prototyping, and tolerance of failure chief among them - is the best tool we have for creating those kinds of interactions and developing a responsive, flexible organizational culture."

Lees het volledige artikel


Design for Action

Deze long read van Tim Brown en Roger Martin geeft voorbeelden van bedrijven en organisaties die designprocessen hebben doorlopen, o.m. Intercorp in Peru.
"Design thinking began as a way to improve the process of designing tangible products. But that’s not where it will end. The Intercorp story and others like it show that design thinking principles have the potential to be even more powerful when applied to managing the intangible challenges involved in getting people to engage with and adopt innovative new ideas and experiences."

Lees het volledige artikel


When Everyone Is Doing Design Thinking, Is It Still a Competitive Advantage?

Eind augustus had Tim Brown het in de Harvard Business Review ook al over design thinking. Sommigen mogen dan beweren dat design thinking 'dood' is, niets is minder waar. Het is springlevend en groeit met ons mee, maar design thinking is vooralsnog niet voldoende gelijkmatig verspreid. Sommige bedrijven passen al een hele tijd design thinking toe en plukken er de vruchten van, terwijl andere organisaties nog maar aan het begin staan of zelfs nog niet eens.
Hij pleit voor 'creative mastery', bedrijven moeten 'masters of the art' worden, anders zijn de kleine incrementele inspanningen die ze ondernemen gedoemd om te mislukken. Hij geeft een paar voorbeelden van bedrijven die design thinking succesvol toepassen.
"And I’d argue that in order to create sustained competitive advantage, businesses must be not just practitioners, but masters of the art." [...] "Getting to that kind of mastery is our challenge for the next decade."

Lees het volledige artikel

 

bron: Harvard Business Review