Ga naar de inhoud

Digital by Default, Service Standard

Digital by Default, Service Standard

In het Verenigd Koninkrijk heeft de overheid een standaard handleiding uitgewerkt voor alle diensten van de overheid. Deze handleiding telt 18 punten en is vanaf 1 juni 2015 van kracht. 
Dit betekent dat als een dienst niet aan deze punten voldoet, dan zal deze dienst NIET verschijnen op GOV.UK

En als ik deze punten bekijk dan klinkt dit als muziek in mijn oren:
1.   Begrijp behoeften van de gebruiker. Onderzoek grondig wie de gebruikers van de dienst zijn en wat dat betekent voor het ontwerp van de dienst.
2.   Zet een plan op voor doorlopend gebruikersonderzoek en usability testing om voortdurend feedback van gebruikers te capteren om de service te verbeteren.
3.   Installeer een duurzaam multidisciplinair team dat een dienst kan ontwerpen, bouwen en exploiteren, dat geleid is door een voldoende vakbekwame senior servicemanager met beslissingsbevoegdheid.
4.   Bouw een dienst met behulp van de agile, iteratieve en user-centered methoden die in de handleiding worden beschreven.
 
En zo gaat het verder met de user-centered service design aanpak, zoals het hoort te zijn. Zie website.

Wat moeten wij doen om in Vlaanderen op dit niveau te geraken?

Pushen vanuit het werkveld alleen is niet voldoende. Wij moeten geen tijd meer verliezen om te overtuigen dat diensten gebruikersgedreven en gebruikersvriendelijk moeten zijn, ook bij de overheden, maar dit nu doen!

Maka De Lameillieure