Ga naar de inhoud

Domineert software de wereld of is het toch design?

Domineert software de wereld of is het toch design?

2011: Software
We schrijven augustus 2011. Marc Andreessen, internetpionier en medeoprichter van Netscape, de eerste echte webbrowser die naam waardig, en venture capitalist uit Silicon Valley met een uniek trackrecord, schrijft een essay voor The Wall Street Journal waarin hij de groeiende dominantie van softwarebedrijven beschrijft en voorspelt dat deze software bedrijven hele sectoren zullen gaan domineren. Hij geeft zijn essay de ronkende titel ‘Why software is eating de world’.
Dit essay wordt uiteraard snel opgepikt en bejubeld door de incrowd van Silicon Valley en de bijhorende media. Maar al snel vindt het essay mondiaal een lezerspubliek in de meer traditionele bedrijfswereld. Niemand kan ontkennen dat Marc Andreessen een punt heeft. Maar is software echt de kern van de zaak?

2012: Technologiegedreven innovatie ...
In een interview met Wired in het voorjaar van 2012 herhaalt hij zijn stelling en geeft aan waar hij denkt dat de volgende grote sprongen zullen gemaakt worden in termen van technologiegedreven innovatie: onderwijs, financiële diensten, zorg en overheidsdiensten. Hij stipt ook even aan dat zijn venture capital firm ondertussen ook productgeoriënteerde startups ondersteunt, zoals Jawbone.com van ontwerper Yves Behar (fuseproject.com) en Lytro.com.

... en design
Vroeg in datzelfde jaar 2012 legt Enrique Allen, co-director van Designer Fund, in een artikel op fastcodesign.com uit waarom Designer Fund zich specifiek richt op het ondersteunen van startups waarin designers betrokken zijn. Blijkt dat designers het nieuwe geheime wapen in Silicon Valley zijn.

2014: Designgedreven innovatie maakt het verschil
We spoelen door naar 2014. De native Silicon Valley diensten, producten en product-diensten worden meer en meer zichtbaar in ons dagelijkse leven. Van de elektrische auto van Tesla tot de Nest thermostaat of van Airbnb tot Uber. Alle openen ze keer op keer de ogen van de gevestigde waarden in die markten die ze trachten aan te boren. En één ding hebben ze allemaal gemeen, ze zijn ontworpen met één doel voor ogen, het verschil te maken voor de gebruiker. Ze focussen op user experience en creëren die waarde die er voor de gebruiker toe doet.

Is het niet het moment om heel duidelijk te stellen dat die techgedreven innovatie die telkens weer de traditionele markten doet beven, eigenlijk schoolvoorbeelden zijn van pure designgedreven innovatie en dat software enkel het middel is om oplossingen te vinden die voor de gebruiker echt het verschil maken?
Gregg Satell, Digital Strategy and Innovation blogger en schrijver voor Forbes magazine en Harvard Bussiness Review, heeft zijn mening duidelijk al klaar: 'It’s not software that is eating world, it’s design!'
 

Roel De Rijck

De bronnen voor dit artikel zitten in de respectieve links in de tekst.