Ga naar de inhoud

Efficiënter innoveren met het 'double diamond' designproces

Innovation funnel
Wie innoveert, start vaak met een breed aantal ideeën om er gaandeweg een aantal te schrappen en zo tot één finaal concept te komen. Die aanpak heet de ‘innovation funnel’ (innovatietrechter). Maar wist je dat je tot betere resultaten komt, als je de funnel onderweg opnieuw verbreedt? Maak kennis met het ‘double diamond’ designproces!

Double diamond
Dat je eerst van een breed aantal ideeën een beperkte selectie probeert te maken (feasability review), is logisch. Maar in plaats van dan verder naar één finaal concept te werken, loont het om op bepaalde momenten de scope opnieuw open te trekken. Zo vermijd je dat je overhaast conclusies trekt en achteraf nog (dure) aanpassingen moet doen.

Op het moment dat je denkt een oplossing gevonden te hebben, verbreed je de funnel terug door jouw concept opnieuw in vraag te stellen (concept review).

• Bedenk bv. 5 variaties op je idee en win daarop feedback in van een expertenpanel, peers of jouw gebruikers. Die feedback stelt je in staat om de funnel daarna terug te versmallen, tot je de gepaste oplossing ontwikkeld hebt.

• Of vertrek vanuit het hoofdprobleem dat je tracht op te lossen, en bekijk het probleemveld daarna vanuit zijn verschillende deelaspecten. Probeer voor elk van die aspecten een of meer oplossingen te bedenken.

Double diamond


Meer info vind je in dit artikel van Design Council.
 

Maka De Lameillieure