Ga naar de inhoud

Global e-commerce summit 2015

Global e-commerce summit 2015

Mijn belangrijkste take-aways van de e-commerce global summit in Barcelona:

De klant staat centraal
De consument vertolkt niet langer een passieve rol in het hele proces, maar gaat actief op zoek naar oplossingen, helpt deze in sommige gevallen mee bouwen, deelt zijn mening over producten en diensten, voert hiervoor zelfs de communicatie en weet wat hij ervoor wil betalen. Klantentrouw is niet langer onvoorwaardelijk en het is aan de producent om de klant telkens met een gepast voorstel te overtuigen. Bloggers en youtubers met duizenden volgers hebben de macht merken te maken of te kraken.

Deze evolutie hertekent het landschap en daagt producenten en aanbieders uit om creatiever en inventiever over hun waardevoorstel na te gaan denken. De luxepositie waarin veel aanbieders zich tot nu toe bevonden komt zwaar onder spanning te staan. Nieuwe producten en diensten moeten worden ontwikkeld vanuit een waardevolle beleving voor de klant.
Een designgedreven aanpak waarbij de mens centraal staat lijkt de oplossing te bieden in het onderzoek naar wat de klant nu precies wil en hoe dit te vertalen in relevante producten en /of diensten. Eigenlijk heel goed nieuws voor bedrijven die deze snel veranderende realiteit willen opnemen in een geïntegreerde strategie om aan deze nieuwe behoeften te voldoen.

Digitaal en Fysiek en alles ertussenin
Er komt een generatie aan die het helemaal niet zo begrepen heeft op hokjesdenken. On- en offline lopen meer en meer op een organische manier in elkaar over. Bedrijven die dit hele verhaal meenemen in hun beleving hebben duidelijk een streepje voor.
Nu al wordt de dood van online verkoop aangekondigd, alleen maar om met nog meer trompetgeschal een nieuwe geïntegreerde visie op retail in te luiden. Al heet het nu omni-, multi- of cross-channel... (what's in a name). Het zal de consument worst wezen. Online als verlengde van de fysieke wereld en vice versa. Volledige integratie. Tot je wasmachine of staafmixer toe wordt alles binnenkort smart, like it or not.
Het draait nu eigenlijk opnieuw meer dan ooit om ondernemenschap en creativiteit om beide werelden naadloos te laten overvloeien.

Visie en authenticiteit
De interessantste cases die ik op de summit zag passeren waren verhalen van kleine ondernemers die zich met verve weten te onderscheiden. Je onderscheidend vermogen herkennen en dit opvoeren als het speerpunt in je strategie rond bedrijfsvoering en communicatie, samen met uiteraard de nodige durf lijken niet uitzonderlijk het recept voor succes.
Wat ik hierin herken is dat online niet alleen een speelveld is voor de giganten. Ook kleinere spelers en KMO's eisen hun plaats op en weten perfect een publiek te bereiken. Weliswaar met een andere boodschap en waardevoorstel,  inspelend op andere behoeften.
De focus ligt hierbij op het waarom. Het maken van bewuste keuzes en deze ook helder toelichten aan de klant. Online maakt het mogelijk om als fabrikant rechtstreeks je eindklant aan te spreken, zonder ruis of vervorming op de lijn en ook deze visie als onderscheidend vermogen uit te spelen.

Steven Van Luchene

Lees het volledige verslag van de Global e-commerce summit 2015.

Steven coördineert het onderzoeksproject i-Tex, een gezamenlijk project van Centexbel, Arteveldehogeschool en Flanders Inshape dat onderzoekt hoe B2B (textiel)bedrijven specifieke producten kunnen ontwikkelen en verkopen via e-commerce.

 

Photo credit: Thomas Leuthard