Ga naar de inhoud

Iedereen creatief !

Over niet passende sokken, squinting en een trouwe Japanse hond

Het Creativity World Forum is de jaarlijkse hoogmis voor creativiteit. Deze conferentie vond op 5 en 6 november ’14 plaats in Kortrijk Xpo. De meest inspirerende spreker (die ik heb gehoord) was Tom Kelley, algemeen directeur van het alomgeprezen design- en ontwikkelingsbureau Ideo. Kelley beschouwt elke medewerker als een lid van de innovatieafdeling. Creativiteit is geen persoonlijkheidskenmerk dat je ofwel hebt, ofwel niet hebt. Het is een manier van denken die elk ambitieus bedrijf kan en moet cultiveren. Kelley stelt echter vast dat bedrijven slechts 25% van het totale potentieel valoriseren. Wat kun je doen “to unleash the creative potential in anyone”?

Tom Kelley_CWF2014
foto: Flanders DC

1. Start altijd met empathie
Observeer. Probeer de andere echt te begrijpen. Ontdek hun geheimen. Diepgaand inzicht verwerf je niet door achter je gezellige, veilige bureau te zitten of online enquêtes uit te voeren. Interview klanten en blijf doorvragen tot de klant de waarheid vertelt, want de klant zal liegen. Probeer noden en behoeften te ontdekken waarvan de klant niet eens wist dat hij ze had.
Het helpt trouwens als je denkt als een reiziger. Een reiziger is waakzaam en alert. Een reiziger ziet dingen die locals niet (meer) zien.

Ten slotte stelt Kelley dat je geen tientallen klanten moet bevragen. Het is immers niet makkelijk om empathisch te zijn met tientallen klanten. Vind opportuniteiten voor jouw bedrijf bij één of enkele klanten. Op die manier ontstond het bedrijf Little MissMatched, een bedrijf dat sokken verkoopt die niet bij elkaar passen. Het idee startte vanuit de observatie van een vrouw die niet passende schoenen droeg.


2. Beschouw het leven (en elk project) als een experiment
Experimenteer snel, veel en goedkoop. Omhels de mogelijkheid dat het mis kan lopen. “The real measure of success is the number of expertiments that can be crowded into twenty-four hours.” (Thomas Edison).
Het is uiterst belangrijk om goed te reageren op nieuwe, wilde ideeën of heel vroege prototypes. Zeg bijvoorbeeld: het is duidelijk nog niet perfect, maar je zou wel eens met iets heel interessants kunnen bezig zijn.
Probeer eens naar een idee te kijken zoals je naar een voorwerp kijkt door lichtjes je ogen dicht te knijpen (to squint). Je zult alleen de grote lijnen zien. Geef tijd, middelen en een (beetje) advies over mogelijke volgende stappen. Medewerkers zullen sneller en meer ideeën aanbrengen.


3. Gebruik de kracht van story telling
Een goed verhaal is eenvoudig (denk na over de essentie van het verhaal dat je wil vertellen), verrassend, concreet, geloofwaardig en emotioneel.

Kelley vertelt het verhaal van de hond Hachiko. “Hidesaburo Ueno nam elke dag de trein naar de universiteit vanaf het station Shibuya in Tokio. Elke dag begeleidde Hachiko zijn baasje ’s ochtends naar het station en haalde hem daar 's middags weer af. Dat ging lang zo door, tot mei 1925, toen Ueno op de universiteit stierf aan een hartverlamming. Hachiko wachtte die dag tevergeefs bij het station. Hoewel Ueno nooit meer kwam opdagen, bleef Hachiko elke dag, zoals hij gewend was, terugkeren naar het station. Toen Ueno’s dood bekend werd, werd Hachiko aan een nieuwe eigenaar gegeven. Hij ontsnapte echter geregeld, waarna hij altijd weer terugkeerde naar het huis van Ueno of naar het treinstation.” (bron: wikipedia)

Iedereen in Japan kent het verhaal dat 80 jaar oud is en er staat een standbeeld van de hond bij de ingang van het station Shibuya.
Wat is jouw verhaal? Zal men voor jou een standbeeld bouwen, zal men jouw verhaal nog vertellen over 80 jaar? Zal 100% van alle Belgen jouw verhaal nog kennen? Waarschijnlijk niet, maar als je jouw idee in een verhaal kunt formuleren, ben je op weg naar succes.

Brian Legein