Ga naar de inhoud

Insourcing design: organisaties willen designgedreven innovatie van binnenuit leiden

Uit een aantal recente artikels blijkt dat er wereldwijd zowel in private als in publieke organisaties een groeiende trend is om eigen designteams op te richten, top-designers aan te werven of op zijn minst meer aandacht te schenken aan design als motor voor innovatie.

Ook Christian Bason, Chief Executive bij Danish Design Centre, schreef er een interessant artikel over voor Nesta. Hij stelt vast dat designbureaus in San Francisco het moeilijk hebben. Als ze niet door een groot bedrijf worden overgenomen, raken ze hun designers wel kwijt aan bedrijven die veel hogere salarissen bieden om designers aan te werven.

Hetzelfde gebeurt in de publieke sector. Nationale en regionale overheden richten interne innovatiecellen op, vaak met een sterke focus op een designgedreven aanpak. Urugay en Chili zijn innovatielabs aan het oprichten, Angela Merkel heeft de installatie van een klein innovatieteam in haar eigen kantoor aangekondigd en de Deense douanediensten zijn begonnen met het aanwerven van service designers.

Waarom design?
Publieke en private organisaties raken steeds meer bewust van de waarde van design als motor voor innovatie. Design helpt om mensen centraal te plaatsen. Zelfs hoogtechnologische bedrijven beginnen te erkennen dat het loont om inzicht te verwerven in de behoeften van gebruikers. Ook in de publieke sectoren, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, stijgt het belang van design en het inzetten van designtools en methodes. Een designgerichte aanpak loont.

Waarom insourcing?
Volgens Christian Bason is de vraag niet zozeer waarom organisaties design belangrijk en nuttig beginnen te vinden, maar eerder waarom design meer en meer wordt opgenomen binnen die organisaties, als een 'in-house capacity'.

Hij ziet minstens drie mogelijke verklaringen:
- Controle en capaciteiten: eens design is opgenomen in de bedrijfsstrategie wordt het gemakkelijker om de taken en middelen van het designteam te controleren. Anderzijds kunnen de methodes en denkwijzen van de designteams ook andere medewerkers iets bijbrengen en de algemene ingesteldheid tegenover probleemoplossend denken en innovatie verbeteren.

- Tijd en geld: Werken met een in-house designteam gaat veel sneller dan aanbestedingen en wedstrijden voor designbureaus uitschrijven. Interne teams gaan doorgaans zuiniger met budgetten om en leveren 'meer design' voor hetzelfde budget. Ze zijn dus goedkoper dan externe designbureaus.

- Groeiend design-aanbod: meer en meer designers verkiezen een functie binnen een organisatie. Werken bij een intern designteam is de laatste tijd veel aantrekkijker geworden, zowel in de private als in de publieke sector.

Het houdt nochtans ook een risico in. De belangrijkste valkuil is volgens blogger Peter Merholz dat de organisatie riskeert het contact met de nieuwste trends kwijt te raken, iets waar designbureaus doorgaans goed in zijn omdat ze voor veel verschillende klanten werken.
Een ander risico is dat de interne designteams ergens geparkeerd worden en geen impact hebben op de volledige organisatie.

Het gaat er dus om een juiste strategische mix te vinden tussen interne en externe design skills, eerder dan voor één van beide te kiezen. Dit geldt niet enkel voor design maar ook voor innovatie in het algemeen. 

Lees het volledige artikel van Christian Bason op de website van Nesta.