Ga naar de inhoud

Life at Home report: Ikea observeert het echte leven

Life at Home report: Ikea observeert het echte leven

'Toon ons hoe je woont en leeft en we zullen nog betere producten ontwerpen om jouw dagelijks leven aangenamer te maken.' Dat moet zowat het idee zijn achter het Life at Home Report van Ikea.

Het echte leven gedocumenteerd
Iedereen weet dat interieurs in advertenties nogal eens kunnen verschillen van woonruimtes van echte mensen. Zo ook bij Ikea. Omdat ze dat zelf ook wel beseffen is er nu een grootschalige studie uitgevoerd bij telkens zo'n 1000 respondenten in acht wereldsteden om te observeren en te documenteren hoe die mensen echt leven en wonen. Het echte leven gedocumenteerd, zonder ook maar een spoor van product placement. De resultaten zijn gebundeld in het Life at Home report dat publiek toegankelijk is. Naast cijfermateriaal en foto's, krijg je ook inzicht in de cultuurverschillen tijdens, bijvoorbeeld, het ochtendritueel.

Hiermee bevestigt gigant Ikea nog eens dat human centered design essentieel is om betere producten en diensten te ontwerpen die perfect aansluiten bij het echte leven van echte mensen. Observeer mensen in hun dagelijks leven, documenteer wat je observeert, verzamel gegevens en doe iets met al die data in je ontwikkelingsproces van producten en diensten.

Observeren en luisteren om beter te ontwerpen
Dit zegt Ikea er zelf over:

'We at IKEA have over fifty years of experience, knowledge and insights about people's lives at home from listening to the needs and dreams of our customers. With the Life at Home Report we want to share our insights, raise awareness and interest, spark debate and contribute to the constant journey of creating an even better everyday life for the many people—together.

The data, which makes up the foundation for this report, is a combination of existing IKEA research and a new survey conducted in eight cities around the globe. The survey was collected through online panels in Berlin, London, Moscow, Mumbai, New York, Paris, Shanghai and Stockholm. With around 1,000 respondents in each city, totalling 8,292 respondents among people from 18 to 60 years of age. The survey was conducted in cooperation with Swedish business intelligence agency United Minds.

The IKEA Life at Home Report is divided in two parts. In the first part we share insights based on our new global survey and our previous IKEA research, complemented with other reputable published study findings, and information shared with us through interviews with experts and opinion leaders from a variety of backgrounds. We've also visited and photographed eight different households in the eight cities to visualize what everyday mornings are like. In the second part we encourage trying our new digital tool—the Data Mixing Board—to find other interesting findings by mixing the survey's raw data and bring new perspectives on the morning lives of our global community.'

Meer info: Life at Home report

Bron: Core77

 

Wil je zelf ook human centered design toepassen? Contacteer ons voor advies of een opleiding.
Of lees Cecilia's keuze, de kracht van Human Centered Design, Ontwerpen met meerwaarde op basis van gebruikersinzichten, met 21 praktijkcases en 15 handige tools.