Ga naar de inhoud

Multi-stakeholder-benadering als boost voor product- / dienst- / bedrijfsmodel-innovatie

Multi-stakeholder-benadering als boost voor product- / dienst- / bedrijfsmodel-innovatie

Op de workshop van 27 mei toonden we via de Stakeholder Centered Innovation (SCIN) tool en twee praktijkgetuigenissen aan dat het belangrijk is om de juiste inzichten bij de juiste stakeholders te capteren om zo tot een succesvoller product / dienst / bedrijfsmodel te komen.

Stakeholders als boost voor je bedrijfsmodel
Van Hoecke is toeleverancier voor de meubelindustrie en expert in functioneel meubelbeslag en kwam als eerste case aan bod. Van Hoecke heeft al enkele keren zijn bedrijfsmodel gewijzigd door nieuwe inzichten bij zijn stakeholders in de waardeketen te capteren.
Zo waren ze in eerste instantie vooral toeleverancier van onderdelen, maar zijn ze snel doorgegroeid naar een leverancier van keukenoplossingen. Dit hebben ze gedaan door de stakeholders te analyseren doorheen de waardeketen. Zo zagen ze nog talrijke problemen alsook opportuniteiten bij het verkopen, monteren, gebruiken en herstellen van de keukensystemen. Deze opportuniteiten bevonden zich niet enkel op praktisch vlak, maar tevens op emotioneel en communicatief gebied. Zo kwamen ze onder meer tot de constatatie dat de informatie over hun oplossing op een totaal verkeerde wijze via de verkoper werd overgebracht naar de consument waardoor ze een oplossing bedacht hebben om verkoop aan de consument te starten zodat ze deze flow beter in handen hebben.

Door hun internationalisering zijn ze vandaag opnieuw hun bedrijfsmodel aan het analyseren. Hiervoor hebben ze de 'Stakeholder Centered INnovation' (SCIN) tool ingezet, wat ze een waardevolle oefening vonden om nog verder te kijken wie er in hun waardeketen invloed heeft en hoe ze hierop het beste kunnen anticiperen via een volgend vernieuwend bedrijfsmodel.

Stakeholders als boost voor het succes van je product
PDC Brush, de specialist in de reinigingssector, kwam vertellen hoe ze door de SCIN tool de verschillende stakeholders in kaart hebben gebracht voor de ontwikkeling van een nieuwe vlakplaat waarna ze dan verder onderzoek hebben gedaan naar welke waardes al dan niet gerelateerd zijn bij deze diverse stakeholders.

De SCIN tool heeft er voor gezorgd dat ze zich niet verliezen in details en dat ze zich focussen op het feit dat het succes van een product gekoppeld is aan meerdere stakeholders voor wie en door wie deze ontwikkeld moet worden. Hierdoor werden sommige heilige huisjes gesloopt (vb. gewicht vlakplaat voor Aldi) alsook bepaalde misvattingen ondermijnd (vb. handen droog bij gebruik). Dit werd bereikt door de assumpties af te toetsen bij de juiste mensen in de juiste context.

Stakeholder Centered Innovation (SCIN) tool
Heb je als bedrijf interesse om deze tool in te zetten of heb je een specifieke vraag, neem gerust vrijblijvend contact op met philippe@flandersinshape.be.

Meer info over de SCIN workshop vind je hier.