Ga naar de inhoud

Service Design Global Conference 2014 - Takeaways

Service Design Global Conference 2014 - Takeaways

Op 7&8 oktober was ik in Stockholm voor de Service Design Global Conference (#SDGC14). Van de twee dagen vol inspirerende lezingen en workshops is dit mijn top-4 takeaways:

1. Diensten evolueren meer en meer naar onderling verbonden duurzame systemen.

2. Grote gevestigde organisaties lanceren interne & externe innovatielabs om sneller nieuwe klantenbehoeften te verkennen, met positieve effecten op het imago van de organisaties.

3. Klant- en stakeholderbetrokkenheid zal alleen maar toenemen met de stijgende polurariteit van smartphones, zelfs in de zorgsector waar er een nieuwe markt voor 'consumer healthcare' zal ontstaan. Dergelijke gelijkaardige evoluties zien we ook al in andere sectoren zoals mobiliteit ('consumer transport/mobility' (bv. zipcar) en financiële diensten ('consumer finance').

4. Service designers hebben de laatste jaren met hun capaciteiten bewezen waarde te kunnen creëren die een stuk verder reikt dan de klassieke ‘meerwaarde’. Dit leidt internationaal tot de groeiende erkenning van design als een drijvende discipline voor innovatie, zeker in de VS (en specific in Silicon Valley) waar er een nieuwe trend van 'Value Creation Design' opkomt.
 


 

Philippe Martens


Hier kun je de keynotes van de Service Design Global Conference in Stockholm online bekijken.