Ga naar de inhoud

Succesvolle start-ups worden geleid door ervaren ondernemers

Succesvolle start-ups worden geleid door ervaren ondernemers

Een uitgebreid data-onderzoek van THNK en Deloitte Fast Ventures geeft interessante inzichten in wat snelgroeiende scale-ups onderscheidt van de gemiddelde start-up. Ze baseerden zich voor hun kwantitatief onderzoek op cijfers van 400.000 start-ups in 24 landen.


Wat zijn de succesfactoren van snelgroeiende start-ups?

Ervaren leiderschap en een concept dat ontworpen is voor schaalbaarheid en timing zijn de belangrijkste factoren die snelgroeiende start-ups, ook wel scale-ups genoemd, beïnvloeden. Slechts 1 op 200 start-ups groeit uit binnen de vijf jaar uit tot een scale-up die meer dan 10 miljoen dollar waard is. Welke kenmerken komen uit de analyse naar voor?

Scale-ups zijn nieuwe ondernemingen met innovatieve producten, diensten of businessmodellen die snel groeien en grote ondernemingen worden. Binnen de eerst vijf jaar van hun bestaan wordt hun waarde geschat boven 10 miljoen dollar en terwijl ze groter worden creëren ze massale tewerkstelling. Ze vertonen spectaculaire groei en expansie en ze veranderen industrieën met nieuwe businessmodellen. Vanuit het niets duwen ze gevestigde waarden opzij met hun frisse kijk op technologie - denk aan Facebook, Google en Uber.

Ervaren leiderschap

In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, worden bijna alle scale-ups geleid door ervaren ondernemers. Bovendien zijn meer dan de helft van alle scale-ups in de database niet opgericht individuen maar door teams van ervaren mensen met diverse achtergronden.

Menno Van Dijk van THNK: “Een onderneming oprichten vereist een combinatie van de nodige ervaring en de juiste mentaliteit. Ook vastberadenheid en het vermogen om anderen te inspireren zijn belangrijke kwaliteiten die men vaak pas na jaren van ervaring in bedrijven of als ondernemer bereikt. Dit verklaart waarom oprichters van scale-ups vaak eind dertig of begin veertig zijn.”

De juiste timing en ontwerpen voor schaalbaarheid

Heel wat start-ups willen een product op de markt brengen en zo snel mogelijk winst maken.
Een scale-up onderscheidt zich door de timing om op de markt te komen precies juist in te schatten. Scale-up lanceringen vallen vaak samen met (technologische) markttrends. Uit de data-analyse blijkt dat de tijd om een product of dienst op de markt te brengen bij scale-ups bijna dubbel zo lang is als bij andere start-ups. 
“Scale-ups hebben het doorzettingsvermogen om alle nodige voorbereidingen te doen en te wachten tot de omstandigheden precies goed zijn om op de markt te komen, wat exponentiële schaalvergroting mogelijk maakt.” Zegt Gideon Mogendorff van Deloitte Fast Ventures. “We stelden vast dat slechts 25% van de start-ups ontworpen waren om te groeien. Maar 85% van de scale-ups hebben schaalbare producten die zowel voor grotere markten als voor de internationale markten geschikt zijn. 

Er is geen succesformule en de kans op slagen is bijzonder klein. Slechts 1 op 200 start-ups slaagt erin om uit te groeien tot een succesvolle scale-up. En die cijfers gelden wereldwijd, of de start-up nu in Shanghai of in Silicon Valley zit, maakt niets uit, en ook de sector maakt geen verschil: software, zorgsector, energie, financiële diensten of consumentengoederen… de slaagkans ligt op 0,5% om een scale-up te worden.
De auteurs van THNK en Deloitte hebben de studie online beschikbaar gemaakt. Interessante lectuur voor iedereen die met innovatie bezig is! Zie link hieronder.

Bron: THNK - Deloitte - artikel van Menno van Dijk, Jan Dirk Kruit - September 14th, 2015 - Je kunt hier ook het onderzoeksrapport dowloaden: Scale-up: The Experience Game.