Ga naar de inhoud

Voedingsbedrijven gezocht voor IWT-onderzoeksproject rond klantenervaring

Voedingsbedrijven gezocht voor IWT-onderzoeksproject rond klantenervaring

Oproep voor bedrijven in de voedingsindustrie om deel te nemen aan een onderzoekstraject:

Experience tracker: hoe goed scoor je op klantenbinding?

Onderzoek toont aan dat de belevenis van het moment zelf (i.e. de perceptie van de ‘experiencing self’) verschilt van de herinnering aan deze belevenis achteraf (i.e. de perceptie van de ‘remembering self’). Bijvoorbeeld, je gaat skiën en het skiën op het moment zelf is de hel (nat, sleuren met latten, vallen…), maar de herinnering en de anekdotes van de vakantie zijn fantastisch. Deze herinnering en anekdotes vormen het verhaal dat je aan je vrienden en familie vertelt. Het is dit verhaal dat maakt dat iemand volgend jaar terug op skiverlof zal gaan. Het is uiteindelijk de herinnering die er voor zorgt dat klanten terugkomen en bedrijven een duurzaam business model bekomen.

In het kader van een IWT onderzoeksproject in samenwerking met Flanders Inshape onderzoeken Monkeyshot en Foxtale hoe ze een tool kunnen ontwerpen die bedrijven inzicht geeft in de factoren die zorgen voor een bijzondere klantenervaring en blijvende klantenbinding. De tool moet bedrijven in staat stellen om zélf deze factoren in kaart te brengen en te vertalen naar mogelijke opportuniteiten.

Monkeyshot en Foxtale willen de kennis die ze hebben vergaard uit een uitgebreide literatuurstudie en expert interviews in de praktijk aftoetsen. Hiervoor zoeken zij 10 KMO’s (B2B en B2C) binnen de voedingsindustrie. Voor deze bedrijven zullen zij de huidige beleving in kaart brengen en deze herontwerpen op basis van de inzichten die binnen dit onderzoek zijn vergaard. Het beoogde resultaat van deze oefening is een betere klantenbinding en duurzaam businessmodel. Ze meten binnen dit onderzoek of de herontwerpoefening het gewenste resultaat heeft opgeleverd en nemen deze resultaten mee in de uitwerking van de tool.

De trajecten met de 10 bedrijven vallen volledig binnen het IWT-onderzoeksproject 'Experience Tracker' en maken geen deel uit van de reguliere dienstverlening van Monkeyshot en Foxtale.

Naar welke bedrijven zijn ze op zoek?
KMO’s binnen de voedingsindustrie in Vlaanderen (B2B en B2C)
• Bedrijven met momenteel een sterke nadruk op het product, maar met de wens om zich meer te richten op aansluitende diensten
• Bedrijven met een behoefte aan dialoog met de eindgebruiker (via sociale media, reviews, etc.)

Hoe pakken ze het aan?
• Een cocreatieworkshop van 2 uur om de huidige beleving in kaart te brengen
• Een analyse van de huidige beleving*
• Een herwerkt model gericht op een optimalisatie van de huidige beleving*
• Meten of de optimalisatie het gewenste effect heeft gehad.
* Deze activiteiten gebeuren op basis van de kennis die is opgedaan gedurende het project.

What’s in it for you?
• De customer experience van je bedrijf wordt onder de loep genomen.
• Je werkt mee aan een diepgaand onderzoek rond het ontwerpen voor the remembering self.
• Kennismaking met enkele basisprincipes van service design die cruciaal zijn voor de uitvoering van dit onderzoeksproject.

Voor meer informatie en kandidaatstelling kan je contact opnemen met wout.duthoo@foxtale.com