Ga naar de inhoud

Wat ontbreekt er bij Big Data? Menselijke filters

Wat ontbreekt er bij Big Data? Menselijke filters

In de serie Big Ideas 2016 op LinkedIn delen vooraanstaande denkers hun visie op welke trends en ideeën 2016 zullen vormgeven.
Stan McCrystal schetst wat er ontbreekt bij Big Data en wat je eraan kunt doen. Zijn inzicht komt op het eerste zicht misschien uit onverwachte hoek, the military, maar bij nader inzien heeft het Amerikaanse leger al heel lang ervaring met Big Data en is de inzet – mensenlevens – van kapitaal belang. Een inzicht dat op heel wat ervaring en kennis gebaseerd is dus.

Volgens McCrystal is het menselijke brein niet meer opgewassen tegen de overvloed aan data die ons dagelijks overspoelen. Het is gewoon veel te veel om te kunnen verwerken. Wat we nodig hebben zijn menselijke filters om niet enkel het ‘wat’ te bekijken en te evalueren, maar vooral ook het ‘waarom’. 

Het is belangrijk om relevante data binnen te krijgen maar nog veel belangrijker om die in een context te kunnen zetten, vervolgens de data in die context te kunnen begrijpen en er de juiste beslissingen aan vast te knopen. Niet enkel in het leger, ook in bedrijven en organisaties, waar het er op aan komt om snel en efficiënt te beslissen op basis van betrouwbare gegevens.

Om de data in een context te kunnen plaatsen heb je een netwerk van mensen nodig. Verbind mensen met elkaar om niet enkel het ‘wat’ met elkaar te bespreken, maar vooral het ‘waarom’.  Zo kun je de meest relevante inzichten uit de overvloed aan informatie filteren.

“A useful refrain was: what, so what, therefore — this is what happened, this is why it matters, and therefore we should take this action. We used this phrase to drive home the fact that the “why” matters just as much, if not more, than the “what.” Across the network, the minds of thousands of individuals were harnessed to pull out the most relevant insights and draw connections between groups that otherwise wouldn’t have interacted. In the end, the collective knowledge of our global network allowed us to filter and process information at unprecedented levels of speed and accuracy."

Data of informatie zonder context is niet nuttig. Om succesvol te zijn in 2016 en snel te kunnen inspelen op de noden van je sector moet je de kracht van je netwerk inzetten om de context achter de data te begrijpen.

“To be successful in 2016 and to move at the pace that your industry demands, you must harness the power of your network to understand the context behind the data. Simply reporting on metrics and results at meetings will not help your organization grow and learn; instead, the focus should be on reporting across and sharing context. The experience and collective wisdom of your workforce is the key to unlocking the potential insights that lie buried within your own mountains of data.”

Lees het volledige artikel hier.

Bron: LinkedIn #BigIdeas2016