Ga naar de inhoud

“Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.” Deze definitie hanteren Alexander Osterwalder en Yves Pigneur in hun boek Business Model Generation. Het gaat uit van het principe dat het concept van het businessmodel eenvoudig moet zijn, relevant en intuïtief te begrijpen, maar zonder de complexiteit van hoe ondernemingen functioneren te veel te versimpelen.

Daarom is het zogenaamde business model canvas geïntroduceerd. Dit canvas geeft op één pagina negen bouwstenen voor een bedrijf om geld te verdienen: marktsegmenten, klantrelaties, waardepropositie, verkoopkanalen, kernactiviteiten, kernpartners, kernmiddelen, kostenstructuur, inkomstenbronnen.

Een businessmodel opstellen kan relatief snel gaan en eens het er staat, is het zeer overzichtelijk en bedrieglijk eenvoudig. Je zult echter merken dat de eerste keer dat je voor een leeg blad zit, het invullen niet zo vanzelfsprekend is.

Meer weten? Volg onze workshop businessmodel generatie.