Ga naar de inhoud

Een customer experience journey visualiseert het traject dat een klant aflegt in zijn relatie met het bedrijf en zijn diensten.
Het is een eenvoudige maar doeltreffende manier om in kaart te brengen op welke momenten de klant tevreden, heel tevreden of juist ontevreden is over zijn contact. Het laat je als bedrijf toe jezelf te zien vanuit het standpunt van de gebruiker en verbeterpunten te detecteren.

Gevestigde en nieuwe ondernemingen kunnen de customer journey inzetten met als doel:
- te leren: voorlichting van bestaande processen in relatie met je klant
- te ontwerpen: nieuwe diensten en klantenervaringen vanaf een leeg blad
- te ontwerpen: dienstcomponenten rond bestaande of nieuwe producten

De customer journey is een samenwerkingstool die aanzet tot communicatie en brainstorming. Het feit dat deze techniek inside-out (vanuit de klant) werkt, helpt om afstand te nemen en op een andere manier naar je eigen werkelijkheid te kijken. De tool vereist geen investeringen en levert voornamelijk inzicht. Inzicht dat tot actie kan leiden.

 

Customer journey map

 

Presentatie Service Design Workshop Flanders Inshape met customer journey