Ga naar de inhoud

Wat: De Stakeholder Centered Innovation workshop of SCIN-workshop maakt het mogelijk om alle stakeholders (dus ook gebruikers) in kaart te brengen. Bij het inzetten van user centered design tools tijdens het ontwerpproces is het belangrijk na te denken over welke gebruikers en andere stakeholders betrokken zijn bij jouw bedrijf/ product/ dienst. In situaties met een complexe waardeketen, zoals in een Business to Business context, blijkt deze workshop een grote meerwaarde.

Wanneer: Je organiseert de SCIN-workshop aan het begin van een ontwerpproces. De SCIN-workshop kan later nog worden herhaald als tijdens het ontwerpproces nieuwe stakeholders worden ontdekt.

Voordelen: De SCIN-workshop faciliteert het gesprek over belangrijkheid van stakeholders en planning van UCD tools en creëert betrokkenheid binnen het ontwerpteam. Je kunt inplannen welke stakeholders je met welke UCD tools gaat analyseren en je selecteert de stakeholders die mee bepalen of het product/dienst terecht komt bij de eindklant.

Aan de slag

Voorbereiding
- Voorzie de SCIN-posters, de handleiding met enkele voorbeelden, Post-its, stiften en rode en blauwe bolstickertjes.
- Plan de workshop in met ongeveer zes deelnemers: iemand van het ontwerpteam en ook iemand van de verkoop, de technische dienst, de marketingafdeling, de productie… zo centraliseer je de interne kennis over de stakeholders.
- Breng iedereen op de hoogte van de juiste doelstelling van de workshop.

Stappen
1. Eerst wordt de waardeketen opgetekend. Beschrijf die schakel per schakel aan de hand van activiteiten die worden uitgevoerd om het product tot bij de eindklant te brengen.
2. Daarna worden de actoren per schakel opgetekend: welke organisaties staan allemaal in om het product bij de eindklant te brengen?
3. In de volgende stap benoem je alle stakeholders per actor. Overloop alle actoren!
4. In de voorlaatste stap kunnen alle workshopdeelnemers met de dot-stick-methode de stakeholders selecteren die (1) het meeste interesse hebben in het product en (2) het meeste invloed hebben of het product wordt gebruikt.
5. Maak een shortlist van de belangrijkste stakeholders (diegenen met de meeste stickertjes) en bespreek wat je van deze stakeholders wil leren, welke UCD-tool daar zich het best voor leent, en wanneer je met de UCD-tool aan de slag zal gaan.

Invloed en Interesse van de stakeholder
Deze workshop brengt heel wat stakeholders samen; de gebruikers, maar ook andere personen die het belangrijk vinden dat het product wordt gebruikt (zonder het zelf te gebruiken), personen die invloed hebben of het product effectief wordt gebruikt (verkopers, adviseurs, …) en personen die andere belangrijke inzichten kunnen geven in het ontwerp. De workshop-deelnemers selecteren dus
(1) wie interesse heeft om het product te gebruiken, en wie dus waardevolle informatie kan geven over hoe het ontwerp vorm te geven.
(2) personen die invloed hebben op het succesvol naar de markt brengen van het product, om nadien zo goed mogelijk aan hun eisen en wensen te kunnen voldoen.

Stakeholder centered innovatie - poster 1
Stakeholder centered innovatie - poster 2
 

Heb je nog vragen? Contacteer ons: info@flandersinshape.be