Wij geloven dat innovatie enkel zin heeft als meerwaardecreatie voor klanten en gebruikers het uitgangspunt is. Dat is een strategische keuze. Een strategie die innovatieve bedrijven ertoe aanzet om de gebruikersgerichte aanpak te hanteren in hun productontwikkeling, in hun HR management, hun team, kortom in de hele bedrijfsvoering.

Laat je tijdens deze conferentie inspireren door experts die de gebruikersgerichte aanpak vanuit diverse perspectieven belichten.

Negen straffe madammen uit binnen- en buitenland komen vertellen hoe je meerwaarde kunt creëren voor je klant!  De internationale keynote sprekers delen hun expertise en tijdens de inspiratiesessies krijg je inzichten vanuit de praktijkervaring van professionals.

Deze conferentie biedt ook volop kans tot netwerking. Je kunt er van gedachten wisselen tijdens de inspiratiesessies en op de receptie in de fantastische balzaal van Vooruit.

 

Onze sprekers hebben een pak ervaring opgebouwd in diverse domeinen en zijn bereid om hun kennis en inzichten met jou te delen.
9 straffe madammen en 1 straffe man die alles en iedereen aan elkaar zal linken: Jo Libeer, Gedelegeerd Bestuurder van Voka.
 

Keynote speakers

 

Annemie Ress

Annemie is een van de meest vooraanstaande HR experts in Europa. Ze put uit haar schat aan ervaring in diverse sectoren. Recent verliet ze eBay, waar ze Global Head of People Innovation was. Tijdens de 8 ½ jaar dat ze voor eBay werkte was ze ook Global Head of HR bij Skype en Senior Human Resources Director bij eBay en PayPal Europe. Ze is een expert op het gebied van het ontwerpen en implementeren van belangrijke organisatorische veranderingen en transformaties in multinationale bedrijven. Daarbij gaat haar aandacht vooral naar mensgerichte innovatie en focus op toekomstige trends die een impact hebben op leiderschap, talent, cultuur, diversiteit en complexiteit.

Annemie Ress is de oprichter van PurpleBeach, een forum dat diversiteit in denken aanmoedigt en people innovation promoot.

 

Iréne Stewart Claesson

Iréne Stewart Claesson is stichter en CEO van Lots Design in Göteborg, Zweden. Lots designbureau legt zich vooral toe op user centred innovation en strategische design consultancy. Hun werk resulteerde de voorbije jaren in een aantal design awards.

Iréne kan bogen op 20 jaar ervaring in strategische product- en dienstontwikkeling en in user centered innovation. Ze begeleidde grote bedrijven als Volvo Corp, IKEA, Stena en Getinge op corporate managementniveau maar ook KMO's en overheden. Ze initieerde eveneens de masteropleiding Business & Design aan de Universiteit van Göteborg en het nationale netwerk ADA – Association for Design & Advertising – dat deel uitmaakt van een nationaal programma voor creatieve industrieën. In haar loopbaan is Iréne altijd al een drijvende kracht geweest om organisaties bewust te maken van en te werken met alternatieve uitgangspunten voor gebruikersgerichte innovatie en duurzame oplossingen.

 

 

Moderator

Jo Libeer

Jo Libeer is gedelegeerd bestuurder van Voka-Vlaams netwerk van ondernemingen.
Hij heeft de uitdaging aanvaard om zijn licht te werpen op de aangebrachte thema's, in functie van de transformatie van Vlaamse ondernemingen.

 

Inspiratiesessies

 

Caroline Van Cauwelaert, Yellow Window

Caroline is Business Unit Manager Service Design bij Yellow Window. Ze is ondermeer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van expertise voor bedrijven om via gebruikerservaringen inzichten te verwerven en innovatiepotentieel te identificeren. Ze is gespecialiseerd in het management van het volledige designproces: trendanalyse en marktonderzoek (analyse van de markt, de consumenten en de concurrentie), service strategie (positionering, kenmerken) en het management van design projectteams.

 

Geke van Dijk, STBY

Geke van Dijk is mede-oprichter van STBY. Ze is een expert op het gebied van Consumer Behaviour Research en Human-Computer Interaction. Geke is ook gespecialiseerd in meer algemene marketingthema's en in businessstrategie. Ze focust daarbij op de veranderende verwachtingen en eisen van hedendaagse consumenten die de dienstenleveranciers onder druk zetten om hun diensten naadloos via diverse kanalen aan te bieden. Consumenten willen zelf kunnen kiezen uit het diverse dienstenaanbod waardoor ze de eigenlijke dienstenervaring co-produceren. Dit aspect neemt Geke vaak mee in de projecten die ze bij STBY leidt als een van de meest ervaren design researchers.
 

Ann Petermans, UHasselt

Ann Petermans is een postdoctoraal onderzoeker aan de opleiding interieurarchitectuur van de Faculteit Architectuur en kunst van Universiteit Hasselt. Haar PhD onderzoek, dat zij in September 2012 verdedigde, focust op de vertaling en het onderzoek naar de principes en praktijken van “experience economy” of “beleveniseconomie” in de discipline van interieurarchitectuur in het algemeen en retail design in het bijzonder. Haar onderzoeksinteresse gaat vooral uit naar ‘design for experience’ in ontworpen ruimtes en voor diverse groepen gebruikers, en onderzoek naar architecturaal en interieurarchitecturaal welbehagen (design for wellbeing). Zij heeft haar werk op diverse internationale conferenties gepresenteerd en heeft onder andere gepubliceerd in Journal of Interior Design en International Journal of Design.

 

Katelijn Quartier, UHasselt

Katelijn Quartier is een postdoctoraal onderzoeker en docente retail design (theorie en praktijk) aan de opleiding interieurarchitectuur van de Faculteit Architectuur en kunst van Universiteit Hasselt. Haar doctoraat dat zij in november 2011 verdedigde, onderzoekt de invloed van verlichting op de perceptie van de sfeer, de beleving van de ruimte (emoties) en het gedrag van consumenten in winkelruimtes. Zij heeft haar werk op diverse internationale conferenties gepresenteerd. Naast haar aanstelling aan de UHasselt is zij eveneens zaakvoerder van Retailology, een retail design bureau.

 

Abke Geels, Flex The InnovationLab

Abke is senior project manager & team coördinator bij het industrieel ontwerpbureau FLEX/the INNOVATIONLAB. Ze heeft 25 jaar ervaring in product- en verpakkingsontwikkeling en gewerkt voor bedrijven als Tefal, Philips, Lego, Akzo Nobel, Sara Lee. Ze is ervan overtuigd dat echte creativiteit in productinnovatie een nieuwe realiteit oplevert voor de opdrachtgevers, de gebruikers en onze samenleving. De grondslag van deze creativiteit ligt o.a. in gedegen inzicht in het consumentengedrag en hiermee de ambitie te streven naar winstgevende producten en sterkere merken. Ze leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de Design Game®. Een innovatief onderzoeksinstrument waarin consumenten en ontwerpers worden samengebracht om nieuwe ideeën voor producten, verpakkingen en diensten te creëren.

 

Elke Jeurissen & Cato Léonard, Glassroots

Glassroots verbindt je met verschillende interne en externe stakeholders om gemeenschappelijke waarden te ontdekken en op die manier de toekomst van jouw bedrijf of organisatie duurzaam te laten groeien in een transparante wereld.
Elke Jeurissen en Cato Léonard zijn de stichters van Glassroots. Hun pioniersmentaliteit en hun ervaring in tal van bedrijven, communicatiebureaus en overheidsorganisaties leidde begin september 2013 tot de publicatie van het boek 'Vreemdgaan voor managers - met stakeholders naar je doel'. Daarin beschrijven ze hoe je door samenwerking bijkomende waarde kan creëren voor jezelf en je stakeholders; hoe je naar interne en externe behoeftes moet luisteren en daar gepast op kan inspelen.

 

 

 

 

Dagprogramma
 

11:30   Ontvangst

12:00   Meet & Greet en licht lunchbuffet, aangeboden door Design Platform Vlaanderen

13:45   Verwelkoming door gastheer Jo Libeer (Voka)

14:00   Keynote 1 Annemie Ress (PurpleBeach, ex-eBay, PayPal, Skype) 

14:45   Wrap-up door Jo Libeer - zaalwissel voor de inspiratiesessies

15:00   Inspiratiesessies: parallelle sessies - keuze uit volgende 2 sessies:

                 1. Service design met Caroline Van Cauwelaert (Yellow Window) met een case uit de zorgsector.

                 2. Klantgestuurde diensteninnovatie met Geke van Dijk (STBY) met cases van de Nederlandse Spoorwegen en Prorail

15:50   Koffiepauze

16:10   Inspiratiesessies: parallelle sessies - keuze uit volgende 3 sessies:

                 1. Innovation by retail design met Katelijn Quartier & Ann Petermans (UHasselt)

                 2. Design Game met Abke Geels (Flex/The Innovation Lab) - cocreatiespel voor ontwerpers en gebruikers samen

                 3. Cocreatie met je stakeholders, Elke Jeurissen & Cato Léonard (Glassroots)

17:00   Zaalwissel en introductie keynote   

17:15   Keynote 2 Iréne Stewart Claesson (Lots Design)

17:55   Wrap-up door Jo Libeer

18:00   Maka De Lameillieure (Flanders Inshape)

18:15   Netwerkreceptie in de Balzaal  


Inspiratiesessies

Caroline Van Cauwelaert - Case Zorgbedrijf: 'Sociaal isolement bij ouderen voorkomen en doorbreken'

De meeste interventieprojecten rond eenzaamheid focussen op het tegengaan van sociale eenzaamheid via sociale participatie. Deze zijn echter niet altijd effectief. Kom te weten hoe wij het project hebben aangepakt om tot inzichten en innovatie te komen.
 

Geke van Dijk (STBY) - Klantgestuurde diensteninnovatie

In de afgelopen jaren heeft STBY nauw samengewerkt met ProRail en NS om gezamenlijk te komen tot nieuwe diensten voor treinreizigers. Tijdens de ontwikkeling hiervan stond het reizigersperspectief centraal. Inzichten over het gedrag en de behoeften van reizigers dienden als inspiratie voor het bedenken van nieuwe concepten en het ontwerpen en toetsen van nieuwe diensten. Twee werkende prototypes van nieuwe diensten zijn onlangs in een uitgebreide proef met reizigers getest.
 

Abke Geels (FLEX/The INNOVATIONLAB) - Design Game

Abke leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de Design Game®. Een innovatief onderzoeksinstrument – in de vorm van een smart offline bordspel - waarin consumenten en ontwerpers worden samengebracht om nieuwe ideeën voor producten, verpakkingen en diensten te creëren. Door de gebruiker op deze manier aan het begin van New Product Development trajecten nauw bij het proces te betrekken is de kans op succesvolle producten voor deze gebruiker(sgroep) het grootst.


Katelijn Quartier & Ann Petermans (UHasselt) - Innovation by retail design: introducing the Experience Web

De sessie zoomt in op de wijze waarop retail design een innovatieve bijdrage kan leveren. Enerzijds wordt toegelicht wat experiences zijn, adhv het experience web, anderzijds wordt ingegaan op innovatie en hoe je de zintuigen kan inzetten om innovatief te zijn en hoe hiermee experience te creëren. Het is hierbij belangrijk om te werken aan experiences die aansluiten bij uw core business. Aan de hand van concrete cases wordt de theorie verder toegelicht.

Elke Jeurissen en Cato Léonard - Cocreatie met je stakeholders

Waarde creëren, dat doe je vandaag niet meer alleen, maar samen met je stakeholders. Dat zijn alle mensen of organisaties die een positieve of negatieve impact op je organisatie hebben, vandaag of morgen. Denk aan klanten, leveranciers, investeerders maar ook aan belangenorganisaties, het onderwijs, regulatoren en beleidsmakers, academische experts en andere opiniemakers. En zelfs aan concurrenten.
Vreemdgaan wordt het nieuwe normaal. Over het hek kijken en gelijkgezinden vinden die je uitdaging delen. Samen een puzzel leggen waar iedereen bij wint.  Maar hoe doe je het concreet? Hoe vermijd je praatbarakken? Hoe zet je de stap van praatbarak naar concrete coalitie van doeners?
Elke en Cato lichten aan de hand van tal van voorbeelden, die ook aan bod komen in hun boek 'Vreemdgaan voor managers' toe wat de succesfactoren en valkuilen zijn om slim samen te werken.

 

 

 

Wanneer?

Donderdag 7 november, van 12u tot 19.30 u

Waar?

Kunstencentrum Vooruit
Sint-Pietersnieuwstraat 23
9000 Gent

Een uitgebreide wegbeschrijving naar de Vooruit vind je hier.

De dichtsbijzijnde parkings vind je onder het Woodrow Wilsonplein (parking Zuid), op het Sint-Pietersplein en in de Savaanstraat (Parking Kouterpoort)

Kom je met de trein, dan neem je tramlijn 1, stap je af aan de Savaanstraat en wandel je de Bagattenstraat door.

Inschrijven?

Inschrijven - vòòr 26 oktober! - doe je hier!

Deelname aan deze conferentie kost € 120, excl. 21% BTW.
De Meet & Greet met lichte lunch wordt georganiseerd in samenwerking met Design Platform Vlaanderen.

KMO's kunnen 50% reductie krijgen via de KMO Portefeuille - Opleidingen.
Erkenningsnummer Flanders Inshape: DV.O108484

 

  

 

De inschrijvingen voor dit event zijn afgesloten.

Vragen over jouw inschrijving kun je sturen naar marianne@flandersinshape.be

Deelname aan deze conferentie kost € 120, excl. 21% BTW.
De Meet & Greet met lichte lunch wordt georganiseerd in samenwerking met Design Platform Vlaanderen.

KMO's kunnen 50% reductie krijgen via de KMO Portefeuille - Opleidingen.
Erkenningsnummer Flanders Inshape: DV.O108484

Met dank aan deze partners voor hun bijdrage aan het welslagen van onze conferentie.

 

Agoria logo                Logo DPV     Logo Flanders DC       

  logo universiteit antwerpen     Logo universiteit gent