Design Game FLEX

foto: Design Game van FLEX|The Innovation Lab - Abke Geels op 'What if you really knew your customer' - 7 november 2013


Het Service Design Netwerk heeft als doelstelling kennis te delen over Service Design en te streven naar een wijd verspreide toepassing in het ondernemerslandschap. 

Service Design is een vrij nieuw vakgebied waarin ontwerpmethodieken worden ingezet om tot waardevolle nieuwe of verbeterde diensten te komen.
Hoewel ontwerpen niet nieuw is, en iedereen wel kan benoemen wat een dienst is, is het Service Design vakgebied nog volop in ontwikkeling. De doelstelling van het nieuwe netwerk is dan ook om uit te dragen wat Service Design kan betekenen voor organisaties of bedrijven en hun klanten en hoe je het in de praktijk toepast. 


Wat kan Service Design voor jouw organisatie betekenen?

Een knap en eenvoudig filmpje over wat de waarde van een Service Design traject kan zijn voor je organisatie of onderneming.

 

 

 

 

 

Artikels over Service Design

Service Design Global Conference | New York City oktober 2015
Flanders Inshape stuurde begin oktober drie coaches en twee service designers naar de Service Design Global Conference in New York om om de nieuwste inzichten op het vlak van service design te capteren. We geven heel graag mee wat zij van twee dagen boordevol keynotes en workshops hebben geleerd.

De take-aways van Thomas en van Sofie
De take-aways van Roel
De take-aways van Brian

 

Identifying and Mapping Design Impact and Value is a 6-month project sponsored by the UK’s Arts and Humanities Research Council (AHRC) aimed at understanding how and what stakeholders value in a design-led approach, specifically focused on public and third sector service innovation projects.

Disney's $1 Billion Bet on a Magical Wristband - Wil je weten hoe de technologische toekomst eruit ziet? Ga naar Disney World in Orlando. Een uitgebreid artikel over hoe Disney er telkens weer in slaagt om de bezoekerservaring te optimaliseren, ondermeer door de toepassing van geavanceerde technologie in de dienstverlening.

Een AHA-Erlebnis in Leiden - wat kan een bibliotheek leren van de klantgerichtheid van een supermarkt?

Livework’s predictions for 2015 - As Abraham Lincoln said ‘the best way to predict your future is to create it’ and here at Livework we’re already working in ways that herald new directions and extend how Service Design is thought of and used into new territories. The one consistent theme across them all is to increase the value of service design.

Service Design Global Conference Stockholm 7/8 Oct 2014, Top-4 takeaways van Philippe Martens

Radically rethinking the bus system, Philips bedenkt een radicaal nieuw serviceconcept voor lijnbussen, artikel op BBC Future

A new perspective on Service Design, Knowledge and ... Hair salons? by Tennyson Pinheiro and Mauricio Manhaes

Who's the Chief Experience Officer? Method’s Reuben Steiger offers five ways for creating an ecosystem of products and services and thinking like a Chief Experience Officer.

'Design for experience' of 'design for memory'? Wat is belangrijker: de ervaring of de herinnering aan de ervaring?

De achillespees van Service Design, over het belang van een gemotiveerd team voor een uitstekende dienstverlening

Service Design: From Insight to Implementation, an exclusive excerpt by Andy Polaine

How Snow White is Turning Airbnb into a Service Design Company and Other Highlights from the Service Experience Conference 2013

 

Boeken over Service Design

Design Transitions. Inspiring Stories. Global Viewpoints. How Design is Changing.

Discover where design practice is today – and where it will take us in the future.
The Design Transitions book is the culmination of our two year journey across the world to capture stories of how design practices are changing from different perspectives and context.
The book presents 42 unique and insightful stories of how design is changing around the world. Twelve countries are represented from the perspectives of three different communities: design agencies, organizations embedding design and design academics.

 

Met zijn boek Als Disney de baas was in uw ziekenhuis. 9 ½ dingen die u anders zou doen bracht Fred Lee heel wat teweeg in de wereld van gezondheidszorg. Fred Lee betoogt dat een ziekenhuis veel meer is dan een serviceorganisatie. Mensen zijn ziek, hebben pijn en dat vereist - naast het bieden van een goede service - een optimale genezingservaring voor de patiënt. Niet de intentie om het goed te doen maar de perceptie van de patiënt dient centraal te staan.
Zijn stelling: From Good to Great in Patient Perception!

Over het succes van Disney zijn al tal van boeken verschenen. Al gaat een boek misschien vooral over leiderschap of marketing, er is vaak ook aandacht voor service en experience design. Een paar voorbeelden: Creating Magic, Lee Cockerell en The Disney Way, Bill Capodagli & Lynn Jackson.


 

Service Design: From Insight to Implementation is an eminently practical guide to designing services that work for people. It offers powerful insights, methods, and case studies to help you design, implement, and measure multichannel service experiences with greater impact for customers, businesses, and society.

 

 

 

 

Wat kan Starbucks bieden behalve een kop koffie?

Iedereen heeft vandaag de mond vol over Experience Design en Service Design. De principes zijn echter nog niet al te vaak succesvol toegepast. Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden, Starbucks onder andere.
Brian Legein las het boek The Starbucks Experience. 5 Principles for Turning Ordinary into Extraordinary  en geeft een korte samenvatting van wat andere bedrijven van Starbucks kunnen leren. Welke principes vormen het fundament van het wereldwijde succes dat Starbucks groot maakt? Wat kun je zelf toepassen? Lees hier wat je van Starbucks kunt leren.

Heb je zelf goede voorbeelden van Service Design of Experience Design? Mail ze ons gerust door.

 

Nog meer boeiende boeken over Service Design

Service Design is tegenwoordig een hot topic en dus verschijnen er meer en meer boeken over. Een aantal klassiekers blijft nog altijd waardevol om je kennis over Service Design bij te spijkeren. Kiezen uit het groeiende aanbod wordt een beetje moeilijker.
Dit overzicht van Service Design Books is een schatkamer aan leestips, mooi gerangschikt volgens populariteit en ranking in waarderingen van lezers. Een bijzonder waardevolle bron voor al wie graag inspiratie uit vakliteratuur haalt.

Hier vind je de boekenlijst van Service Design Network.

En hier is de selectie van Dansk Design Center, met bovenaan hun eigen DIN model.
 

Liever kijken dan lezen?

Dit animatiefilmpje toont wat Service Design is en hoe de aanpak in elkaar zit.

 

 

Service Design in emergency waiting room by Transformator Design Group at Karolinska University Hospital in Stockholm, 2010


Service Design Tools

Flanders Inshape Toolbook | We hebben de meest gebruikte tools voor service design gebundeld in een handig toolbook voor workshops. 

DIY Toolkit | The DIY Toolkit has been especially designed for development practitioners to invent, adopt or adapt ideas that can deliver better results.

Service Design Toolkit | This toolkit is an introduction to the methodology of service design. With a simple step-by-step plan we offer you a practical do-it-yourself guide. This toolkit on service design is the outcome of a partnership between Namahn and Design Flanders.

Service Design Tools | An open collection of communication tools used in design processes that deal with complex systems.

Customer Journey Mapping | Designing with Customer Journey Mapping, a video by Design Thinkers Academy


Presentaties over Service Design

Design for public services: video's van de presentaties op de SPIDER Conference in Cardiff (Supporting Public Innovation using Design in European Regions)

Service Design futures - How to create 'sociable' services?
- Dr.  Andrea Siodmok, Director at Design Synthesis
Service design is changing, but how? Here's some ideas from a talk at the Institute for Government to Chief Executives of London Local Authorities.

What is Service Design? (and why should you care?) by Marshall Sitten on 30 June 2014
An introduction to the field of service design: the multi-disciplinary approach to creating and improving services that provide greater satisfaction for the client and more value for the producer.

A collection of thoughts and ideas on the practice and value of service design from Adaptive Path

User-based Service Innovation by Marja Toivonen: een interessante academische presentatie over service innovatie

Service Design Thinking by Marc Stickdorn: de presentatie die Marc Stickdorn in Parijs gaf begin juli 2014

Next Library Service Safaris: presentatie van Patrick Quattlebaum, Adaptive Path, met cases van Service Safaris & Service Storms

Service design, a new design discipline by 31 Volts

 

Service Design in het buitenland

Inspiratie uit het buitenland kan verrijkend zijn. Wie is er allemaal met Service Design bezig en hoe pakt men het aan?
Zijn er interessante cases om iets uit te leren? Natuurlijk! Wij gaan voor jou op zoek naar voorbeelden. Onderstaande links sturen je met een muisklik de wereld rond om inspiratie te plukken voor je eigen activiteiten rond Service Design.

Service Design Network | The Service Design Network is the leading institution for expertise in service design. SDN is a partnership of professionals and an open-minded, knowledge-sharing network.

Service Design Netwerk.nl | Het Service Design Netwerk Nederland heeft als doelstelling om kennisontwikkeling over en het toepassen van Service Design in Nederland en daarbuiten te bevorderen.

Engine | We design great services and customer experiences. We are a team of designers, researchers and strategists that specialise in the design and development of services.

minds & makers | minds & makers is an interdisciplinarily working team of Service Designers with comprehensive experience in the fields of service innovation, human centred design, qualitative research and strategic marketing.

Fjord | Helping the world's leading businesses create great services using design

Live|work  | Over the last 13 years we have pioneered service design and made a difference for customers and organisations. We merge creativity, design and business to help organisations deliver a great customer experience and achieve tangible business results.

Method | We are a collaborative design studio. We approach design from the needs of the customer, putting them at the heart of the problems we solve and the opportunities we create.

Opleidingen Service Design in Vlaanderen

Het aantal opleidingen Service Design groeit, variërend van een korte introductie tot een intensieve training.
Flanders Inshape biedt zelf opleidingen aan en werkt ook samen met partners om geïnteresseerden uit hun netwerk op te leiden in de principes en methodieken van Service Design. Momenteel lopen er een aantal opleidingen waarvan Flanders Inshape de inhoud verzorgt, o.a.:

Unizo OndernemersForum 'Klantenbeleving' in alle Vlaamse provincies.

Contacteer ons als je interesse hebt: servicedesign@flandersinshape.be


Wat is Service Design?
Service Design is een ontwerpdiscipline die de designmethodiek inzet om nieuwe, waardevolle diensten te ontwerpen en bestaande diensten te optimaliseren. Service design is het proces om ervaringen te verbeteren die plaatsvinden tijdens verschillende interactiepunten op verschillende tijdstippen.

Wat leer je in deze opleiding?
In een aantal sessies leer je methodieken die je helpen om kansen voor service-innovatie te ontdekken en aan te pakken.

Sessie 1: Stakeholderanalyse ► Ken je jouw klanten écht en weet je wat hen bezig houdt?
Sessie 2: Customer Journey Map ► Hoe ervaren je klanten jouw huidig dienstenaanbod?
Sessie 3: Service Blueprinting ► Pas processen en systemen aan om jouw uniek dienstenaanbod waar te maken.
Sessie 4: Business Model Generatie ► Genereer inkomen met jouw nieuwe dienst.

Voor wie? 
- pure dienstverlenende organisaties
- bedrijven die, gekoppeld aan hun product(en), ook een dienst hebben ontwikkeld of willen ontwikkelen

Interactieve sessies – maximum12 deelnemers.

Deelnemers die de volledige opleiding volgen krijgen na afloop een attest van deelname.

Ben je lid van Service Design Network en bied je opleidingen aan? Laat het ons weten, we posten ze graag op deze pagina.

 

Internationale conferenties & events

ServDes | 24-26 mei 2016 | Copenhagen
ServDes, the Service Design and Innovation conference, is the premier research conference for exchanging knowledge within Service Design and service innovation studies.

Service Design Global Conference | 27-28 oktober 2016 | Amsterdam
Become a part of this annual get-together of thinkers, doers and leaders. Join SDN in Amsterdam's Westergasfabriek for two buzzing and vibrant days with inspiring talks and intense breakout sessions on 27th and 28th of October 2016.


 

 

 

We leggen je bedrijf of organisatie graag eens onder de scanner.

We hebben een fantastische tool (al zeggen we het zelf :-)) ontwikkeld om in een uurtje tijd te weten te komen hoe diep de Service Design principes geworteld zitten in je bedrijf of organisatie.

We stellen je een aantal vragen over je visie op dienstverlening, over hoe gebruikersgericht je bent, over hoe je je gebruikers betrekt bij het creëren van diensten, enz. Het resultaat van de uitgebreide vragenlijst is een duidelijk beeld van waar je werkpunten liggen. De Flanders Inshape specialisten vullen dit graag aan met een paar quick wins.

Ben je benieuwd en wil je graag gescand worden? 

Geef Philippe of Remco een seintje via 056/28 28 43 of servicedesign@flandersinshape.be.

Wil je al eens proeven? De mini-scan is een kleine smaakmaker en kun je heel snel zelf doen. Uiteraard is de echte Service Design Scan veel diepgaander en genuanceerder.

Ben je een dienstverlener en wil je zelf de Service Design Scan toepassen voor jouw klanten? Dat kan! Mail naar servicedesign@flandersinshape.be

 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en inspirerende content, word dan zeker lid van het Service Design Network.
Lidmaatschap is gratis en biedt een aantal voordelen zoals korting op toegangsprijzen voor events. Als lid kun je ook zelf content leveren voor de website: opleidingen, events en best practices zetten we graag op Service Design Network, met een link naar jouw website.

We gaan je niet bestoken met nieuwsbrieven. We mikken op een 2-maandelijkse mail met de meest interessante artikels.

Schrijf je hier in!

Het service design network is een initiatief van Flanders Inshape.

Je kan ons altijd bereiken op 056/28 28 43 of servicedesign@flandersinshape.be.

We krijgen ook graag een brief op Etienne Sabbelaan 51, 8500 Kortrijk.